Az ügyfélszerző weboldalak 10 titkos összetevője (checklista)
Ganbat Gergő
2024-ben a céges weboldal már nélkülözhetetlen a szolgáltatás alapú vállalkozások számára.
Magyarországon a legtöbb vállalkozásnak csak ajánlásokból érkeznek az ügyfelei, viszont ez legtöbbször nem kiszámítható, és csak a fennmaradáshoz elég.
Online jelenlét nélkül a növekedés egyre nehezebbé válik, és a konkurenciával szemben is egyre nagyobb hátrányba kerülsz.
Egy megfelelően felépített weboldallal megtöbbszörözheted a vevőid számát és ezzel a bevételeidet is.
Ebből a cikkből megtudhatod, hogy milyen elemekre van szükséged ahhoz, hogy a weboldalad futószalagon szállítsa Neked az új ügyfeleket.
Ajánlom azoknak, akik most tervezik elkészíteni a saját weboldalukat. Illetve azoknak is, akiknek már van egy meglévő weboldaluk, viszont az nem hozza a várt eredményeket.
Használd ezt egy ellenőrző listaként a vevőszerző weboldaladhoz. Neked hány pontod lesz a 10-ből?
0. Ismerd a célközönséged
Ez ugyan nem kapcsolódik közvetlenül a weboldaladhoz, viszont alapvető követelmény, hogy optimálisan tudd azt felépíteni.
Ha nem tudod, hogy kik a potenciális ügyfeleid, akkor valószínűleg az alapján fogod felépíteni a weboldaladat, hogy neked mi tetszik, ami óriási hiba.
Ugyanis a weboldaladat nem magadnak készíted, hanem a potenciális ügyfeleidnek. Ezért kötelező tisztában lenned azzal, hogy nekik mi fontos.
Tudnod kell, hogy milyen problémákkal küzdenek, milyen vágyaik vannak, mitől félnek. Milyen élethelyzetben vannak, amikor a szolgáltatásodat igénybe akarják venni.
Elterjedt marketinges mondás, hogy…
„Jobban kell ismerned a célközönségedet, mint ők saját magukat.”
Később ezen információk segítségével magabiztosan tudsz majd jó döntéseket hozni. A következő pontokból megtudhatod, hogy pontosan mikor fogod ennek hasznát venni.
1. Ragadd meg a figyelmet azonnal
Az első dolog, amivel találkozik az oldalad látogatója a nyitó blokk. Ez a weboldalad legfontosabb része.
Lényegében itt dől el, hogy fel tudod-e kelteni az érdeklődőd figyelmét, és tovább olvas-e. Vagy pedig bezárja az oldaladat, és jó eséllyel soha nem tér vissza.
Nagyjából 5 másodperced van arra, hogy megfogd a látogatódat, ugyanis ennyi idő alatt dönti el, hogy érdekli-e a dolog vagy sem.
Itt jön képbe ugye a 0. pontunk, hogy ismerned kell a célközönségedet. A nyitó blokk az ő legfontosabb vágyáról, vagy problémájáról kell, hogy szóljon, amit a szolgáltatásod képes megoldani számára.
A fenti képen egy életmódváltó program nyitó blokkját láthatod, amit nem rég készítettem egy ügyfelemnek.
A célközönsége olyan egészségtelen életmódot folytató emberek, akiknek fájdalmai, betegségei alakultak ki emiatt.
Az alcímben igyekeztem mindkét oldalt, tehát a vágyat (fekete szöveg) és a problémát (kék szöveg) is megjelentetni.
Aki beletartozik ebbe a célközönségbe, az hamar magára ismerhet ezen kifejezések által, és így azonnal fel is keltettük az érdeklődését, hogy tovább olvasson.
2. Legyen könnyen szkennelhető az oldal
Az emberek többsége nagyon felületesen böngészik. Ez valószínűleg igaz lesz a te oldaladra is, bármennyire is nagyszerű az.
Ezt figyelembe véve, úgy kell megtervezned az oldalaidat, hogy könnyen szkennelhetőek legyenek.
Tehát derüljön ki a fő mondanivalód akkor is, ha valaki kizárólag a címsorokat, ábrákat, és felsorolásokat nézi meg.
Tudom kicsit elszomorító, hogy amin heteket, vagy akár hónapokat dolgoztál, azt az emberek nagy része meg se fogja nézni, de sajnos az elemzések és trendek ezt mutatják.
Viszont most, hogy Te már tudod ezt, olyan weboldalt tudsz létrehozni, ami könnyen szkennelhető lesz, és így a fő mondandód mindenkinek át fog menni.
3. Profi webdesign
Tudtad? Az emberek tudatalatt összekapcsolják az oldalad webdesignját a szolgáltatásod minőségével.
Egy idejétmúlt webdesign, vagy egy olcsó, összecsapott weboldal red flag lehet a potenciális ügyfeleid fejében.
Ezzel ellentétben egy igényes megjelenésű, és logikusan felépített weboldal profizmust közvetít. A weboldalon tapasztalt élményt a vállalkozásodhoz fogják kapcsolni.
Tehát ha a weboldalad megjelenése prémium minőséget tükröz, és könnyen navigálható, akkor a szolgáltatásodról is ugyanezt a minőséget, és gördülékenységet fogják feltételezni.
Te mit akarsz, mit közvetítsen rólad a weboldalad?
4. Érdemeld ki a bizalmat
Ahhoz, hogy valakit meggyőzz az oldaladon, hogy kinyissa neked a pénztárcáját, nem elég egy szép weboldal.
Különböző bizalomépítő elemeknek szerepelni kell az oldaladon, lehetőleg minél többnek ezek közül:
Társadalmi megerősítések
- Ügyfél vélemények: fontos, hogy ezek valós, és hihető visszajelzések legyenek. A legjobb, ha a véleményhez név és kép is tartozik, vagy beintegrálod a Facebook/Google oldalad visszajelzéseit.
- Referenciák: minél több és jobb eredményt tudsz felmutatni korábbi munkáidból, annál jobban nő a hitelességed a potenciális ügyfeleid szemében.
- Média megjelenések szakmai témában: ez lehet TV, újság, rádió, vagy akár egy vendégcikk más blogján.
Garanciák
A leendő vásárló fejében mindig ott lesz a kétely, hogy…
„De mi van, ha nekem nem működik?!”
A garanciákkal ezt az akadályt tudod lerombolni az útjából.
A legelterjedtebb a pénzvisszafizetési garancia. Ha hiszel a szolgáltatásod minőségében, akkor tudod, hogy amit kínálsz az működik, tehát nincs mitől tartanod.
A potenciális vásárlónak viszont ad egy nagy biztonságérzetet, hiszen így nincs mit veszítenie. Egyébként pedig nem jellemző, hogy ezzel sokan visszaélnének.
A konverziós arányt viszont nagyban növelni tudja, ezért mindenképp érdemes használnod, ha van rá lehetőséged.
Rólam/rólunk rész
Sokkal szívesebben veszünk igénybe olyan szolgáltatást, amihez tartozik egy arc, és akár egy sztori.
Ettől személyesebb lesz az egész, és kicsit úgy érezzük, hogy ismerjük az illetőt, és ezáltal jobban megbízunk benne.
Ellenben azzal, amikor egy weboldal csak stock fotókkal van tele, és fogalmunk sincs, hogy egyébként ki áll az egész mögött.
Azt gondolhatjuk, hogy nem meri felvállalni magát a szolgáltató, és ez kétségekre adhat okot a szolgáltatás megbízhatóságával kapcsolatban.
Gondolj bele, hogy te kitől kérnél szívesebben pénzügyi tanácsokat? Attól, akiről még egy fotót se láttál, vagy attól aki nyíltan bemutatkozott a weboldalán és kicsit megismerhetted?
Bizonyos piacokon, ahol ez fontos, érdemes feltüntetni a végzettségeidet is. Például csontkovácsként nem árt megmutatni, hogy elvégezted az ehhez szükséges képzést, és nem fogod eltörni a kedves vendég gerincét.
5. Ajánlat megfelelő prezentálása
Gyakran találkozok azzal a hibával, hogy a vállalkozók azt feltételezik, hogy a célközönségük tisztában van a szolgáltatásuk hasznaival, működésével.
Az csak egy dolog, hogy Te tudod, milyen nagyszerű és hasznos, amit csinálsz. De ezt az információt meggyőzően át kell tudnod adni a potenciális ügyfeleidnek is.
Fontos, hogy a szövegeknek nem rólad kell szólnia, hanem a célközönségedről. Amikor valaki az oldaladat böngészi, azt fogja kérdezgetni magában, hogy…
„Kell ez nekem? Miért lesz ez jó nekem?”
Tehát a szövegírásnál abból érdemes kiindulni, hogy a vásárlód hogyan gondolkodik. Általában a következő kérdésekre kell választ adnod a weboldaladon:
- Milyen vágyát elégíted ki, vagy milyen problémáját oldod meg
- Ezt pontosan hogyan csinálod
- Miért vagy jobb, mint a konkurencia, tehát miért téged válasszon
- Kinek való a szolgáltatásod (a „mindenkinek akit érdekel” nem felel meg erre a célra:))
- Miért bízzon meg benned? Erre a bizalomépítő elemeket használhatod, amikről korábban beszéltünk
Nézzük meg ezt a gyakorlatban egy leegyszerűsített példán keresztül.
Tehát tegyük fel, hogy gyógymasszőr vagy.
- A probléma, amit megoldasz: megszünteted az izomfájdalmakat, és oldod a feszültséget
- Hogyan csinálod? Gyógymasszázzsal (meglepő módon)
- Miért vagy jobb, mint mások? Kényelmes és gyors szolgáltatás: 24 órán belül házhoz mész, hogy megmasszírozd az illetőt
- Kinek való? Elfoglalt embereknek, vállalkozóknak, anyukáknak
- Miért bízzon meg benned? Az előző pontban tárgyaltak alapján használhatod pl.: ügyfélvélemények, pénzvisszafizetési garancia, egy fotó + rövid sztori rólad, végzettségeid
Ezek a legfőbb elemek, amiknek szolgáltatóként szerepelnie kell a weboldaladon.
Fontos megjegyezni, hogy az értékesítési szövegírás egy külön tudomány, amit gyakorolni kell. Viszont ha ezt az 5 pontot betartod, akkor már nagy valószínűséggel benne leszel a top 5%-ban a piacodon.
Egy szuperül megírt értékesítési szöveg sorban válaszolja meg a látogató fejében felmerülő kérdéseket, és kételyeket, pont olyan sorrendben, ahogyan az eszébe jutott neki.
Ilyenkor szokták azt mondani, hogy…
„Olyan volt, mintha a gondolataimban olvastál volna!”
Ezt úgy tudod elérni, ha mélyen megérted a célközönségedet. Így jobban ki is tudod őket szolgálni, és nagyobb értéket tudsz adni nekik.
A jó hír, hogy ha ezt megfelelően kommunikálod feléjük, akkor ezt ők is érezni fogják, és nem lesz kérdés, hogy kivel akarnak majd együtt dolgozni.
6. Reszponzív
Magyarországon a weboldalak forgalmának már kb. 66%-a mobilon zajlik, és ez évről-évre csak növekszik.
Emiatt kiemelten fontos a reszponzív webdesign, vagyis hogy asztali gépen és mobilon is megfelelően jelenjen meg a weboldalad, és minden szöveg könnyen olvasható legyen.
Ha egy weboldal nincs mobilra optimalizálva, a mobil látogatók több, mint fele azonnal elhagyja az oldalt. Gondolj csak bele, mennyi ügyféltől eshetsz el, ha elhanyagolod a mobil verziót!
7. Gyorsaság
Ebben a felgyorsult világban egyre türelmetlenebbek vagyunk, és nagyon nem szeretünk várni. Statisztikák szerint az emberek kb. 50%-a bezárja azt az oldalt, ami 3 másodperc alatt nem tölt be.
Ha pl. hirdetéseket futatsz, és a weboldaladnak tovább tart 3 másodpercnél, hogy betöltsön, akkor esélyes, hogy a hirdetési költséged fele egyenesen a kukába megy. Hiszen a kattintók fele kilép mielőtt még egyáltalán betöltene az oldal.
Lényegében minél gyorsabb a weboldalad, annál több ember fogja valóban látni, és megfontolni az ajánlatodat. Turbózd fel a weboldalad, és a bevételeid hálásak lesznek érte!:)
8. A cél
Minden oldaladnak kell lennie egy konkrét meghatározott célnak. Pl. a szolgáltatásod leírásának a célja lehet: kapcsolatfelvétel, ajánlatkérés, időpontfoglalás, stb.
Tegyük fel, hogy a te oldaladnak az a célja, hogy az érdeklődő kitöltsön egy ajánlatkérő űrlapot.
Az oldal felépítésénél erre az egyetlen célra érdemes fókuszálnod. Tehát minden tartalom, ami azon az oldalon szerepel az ajánlatkérő űrlap kitöltésére ösztönözze a látogatót.
Hogy ezt hogyan tudod megvalósítani?
- Meggyőzés: Az ajánlat prezentálása pontban már beszéltünk arról, hogy milyen kérdéseket kell megválaszolnod ahhoz, hogy az ajánlatod meggyőző és kívánatos legyen.
- Ne írj semmi másról, ami nem ezt a célt szolgálja közvetlenül vagy közvetetten.
- CTA (Call-to-action, vagyis cselekvésre felhívás): Helyezz el több helyen az oldalon gombokat, amik mind az űrlapra irányítanak át.
- Az oldalon ne helyezz el semmilyen másik oldalra vezető gombot, vagy linket, ami eltérítheti az érdeklődőt.
Így minden elem, amivel az oldalon találkozik, az ajánlatkérés felé fogja terelni a látogatót, és nagyobb eséllyel válik fizető ügyféllé.
9. Legális kémkedés
Miután elkészült a weboldalad, érdemes a látogatókat elemezni, és statisztikákat gyűjteni róluk. Ezeknek a birtokában tovább tudod javítani a konverziós arányt.
Két hasznos eszköz, amit javaslok a Google Analytics, és a Hotjar.
Lényegében megfigyeled a látogatóid viselkedését az oldalon, pl. mennyi időt töltenek el az oldalon, meddig görgetnek le, mely részeket nézik huzamosabb ideig, mely részeket ugorják át.
Illetve az egyik legfontosabb, hogy akik vásároltak, ők milyen úton mentek végig.
Ezekből olyan hasznos következtetéseket tudsz levonni, mint pl. mely blokkokat érdemes átdolgozni, jobban kiemelni, vagy akár törölni. Esetleges hibákat, nem működő gombokat is felfedezhetsz.
Van lehetőség az oldalaknak úgynevezett A/B tesztelésére, aminek a segítségével 2 különböző verziót tudsz egyidőben tesztelni, hogy kiderítsd, melyik teljesít jobban.
Így találgatások helyett, valós adatokra alapozva tudsz döntéseket hozni. Ezzel növelni tudod a konverziós arányt, és az új ügyfeleid számát.
10. A weboldal nem elég
Fontos megjegyezni, hogy a weboldal önmagában nem fog neked bevételt termelni. Hiszen a teljes vevőszerző gépezetnek ez csak egy része.
Érdemes már a kezdetekben átgondolni, hogy hol fogod elérni a potenciális vásárlóidat, és hogyan fogod elérni, hogy átkattintsanak a weboldaladra.
Példák forgalomszerzésre:
- Meglévő e-mail listád
- Social media követőbázisod
- Hirdetések: Facebook, Instagram, Tiktok, Google Ads
- Keresőoptimalizálás, avagy SEO
Mindegyik módszernek meg van az előnye és a hátránya. Minden vállalkozásnak az egyedi helyzetétől függ, hogy melyikre érdemes fókuszálni. Általában egyébként nem csak egyet, hanem ezek kombinációját célszerű használni.
Forgalom nélkül valójában senki nem fogja látni a weboldaladat rajtad és a barátaidon kívül. Borzasztó érzés látni, amikor egy nagyszerű weboldal megy a süllyesztőbe, mert nem tudja a vállalkozó, hogyan tereljen rá forgalmat.
Én például már minden ügyfelemmel, akinek weboldalt készítek, ezzel kezdem. Mielőtt még bármit építenénk, először kialakítunk egy stratégiát, és megtervezzük az ügyfélszerző rendszerét, ha még nincs neki.
Ezzel hatványozottan megnöveljük annak az esélyét, hogy a weboldal ne költség, hanem egy busásan megtérülő befektetés legyen.
Konklúzió
A vevőszerző rendszered megépítése az egyik legjobb dolog, amit tehetsz a vállalkozásodért.
Sajnos sokan örökre kiszolgáltatva maradnak az ajánlásoknak, és a hullámzó bevételeknek.
Pedig legtöbbször nem a szolgáltatásuk minőségével van a baj, csak egyszerűen nem ismerik őket a megfelelő online jelenlét hiánya miatt.
A fentiekben megnéztük azt a 10 dolgot, ami a vevőszerző weboldaladhoz szükséges. Ha mind a 10 összetevőt ki tudod pipálni, akkor nemcsak tele leszel ügyfelekkel, de a hirdetési költségeid is jobban meg fognak térülni.
Ha úgy döntesz, hogy egyedül építed fel a honlapodat, akkor hajrá, sok sikert kívánok Neked!:)
Ha viszont azon vállalkozók közé tartozol, akik gyorsan és magabiztosan akarnak eredményeket elérni, és ezért hajlandóak megfizetni egy szakértőt, akkor ez tetszeni fog Neked: